A Delego Kft. által közvetített álláslehetőségek között akadnak olyanok is, amelyeket több műszakos munkarendben kell/ lehet végezni. Ezek között természetesen az éjszakai műszak is előfordulhat, ami többnyire 22:00 és 06:00 óra közötti munkavégzést jelent. Sokak számára ez kifejezetten előnyös, mert így több idő juthat a nappali teendőkre, másoknak viszont ijesztően hathat. Nehéz az esti ébren maradás, a nappali alvás. A szervezetednek is át kell szoknia, és meg kell szoknia az éjszakai műszak sajátosságait. Cikkünkben összeszedtünk pár tanácsot, hogy mire érdemes odafigyelni munkába állás előtt és közben is, hogy Neked se okozzon gondot az éjszakai műszak.

Fokozatosan készítsd fel magad

Mielőtt éjszakai munkaidőben kezdesz, fokozatosan szoktasd hozzá a szervezeted. Neked is könnyebb lesz az első fordított műszak, ha adsz magadnak pár napot a felkészülésre. Feküdj le, és ébredj egyre később.

Rendszeres alvás

Ez a legnehezebb része, hiszen Te akkor alszol, amikor mások ébren vannak, dolgoznak, élik életüket. A legnehezebb, de a legfontosabb. Határozd meg az Te alvás idődet, minimum 7-8 órát, és szólj erről a legközelebbi családtagjaidnak, ismerőseidnek, hogy ők is tiszteletben tarthassák. Halkítsd le, vagy kapcsold ki a telefonod, biztosítva, hogy amíg alszol, senki ne zavarjon. A stabil és rendszeres alvás elengedhetetlen ahhoz, hogy szervezeted jól bírja a fordított életmódod.

Étkezés

Attól, hogy fordított életmódot élsz még fontos a rendszeres étkezés. Reggeli, ebéd, vacsora. Éjszaka meglehetősen korlátozottak a lehetőségeid ezen a téren, hiszen a boltok, kifőzdék zárva tartanak. A megfelelő táplálkozás viszont elengedhetetlen, így kevésbé leszel fáradékony és nyúzott. Az éjszakai műszak mindig kicsit stresszesebb a felfordult bioritmus miatt, kár lenne éhséggel tetézni. Reggelizz meg munka előtt, és ha van lehetőséged, készíts magadnak ebédet is előre.

Köztudott, hogy az evés ébren tart, így javasoljuk, hogy vigyél magaddal nassolni valót is. A csipszek, csokik, cukros ételek rövid időre adnak egy kis energialöketet, de utána visszaesel, ezért talán a legjobb, ha inkább gyümölccsel, zöldséggel tárazol fel. Alma, banán, narancs vagy sárgarépa karikák is ugyanolyan jól eshetnek a munkaközi szünetekben. Amennyiben munkaköröd engedi, a rágózás is élénkítő hatású lehet.

Mindemellett ne feledkezz meg a megfelelő folyadék bevitelről is, ami szintén segít ébren maradni, és persze alapszükséglet.

Koffein

Ha már a folyadékról esik szó, érdemes a koffein tartalmú italokról is beszélni, mint a kávé vagy a különböző energiaitalok. Azok is fogyasztják őket, akik nappali műszakban dolgoznak, de figyelj oda, hogy ne igyál túl sokat. Semmiképp ne próbáld kávéval és/ vagy energiaitallal helyettesíteni a megfelelő folyadék mennyiséget, ugyanis ezeknek vízhajtó hatása van. Próbáld mellőzni a koffeint a munkaidő utolsó óráiban, vagy a lefekvés előtti órákban a nyugodt alvás érdekében.

Ha a fentiek ellenére még az álmosság kerülget a munkahelyeden, érdemes munkaszünetben egy kicsit sétálni, lépcsőzni, illetve kimenni a friss levegőre. Munka közben, amennyiben lehetőség van rá, nyiss ablakot, engedd, hogy az esti hűvösebb levegő felfrissítsen. Zene/rádió hallgatása is segíthet, ha ez nem lehetséges kezdj el magadban dúdolgatni, persze amíg ezzel nem akadályozod saját és/ vagy kollégáid munkavégzését.
Amennyiben munkát keresel, vagy épp váltanál, nézz szét állásajánlataink között, vagy keress minket bizalommal a következő elérhetőségen: info@delego.hu

 

Magony Gabriella

Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is!