„Nincs könnyű dolga a mai fiataloknak!” Ki ne hallotta volna még a mondatot, ami – lássuk be – igaz is. Hiszen régen a tanár, az tanított, a mérnök tervezett, az orvos gyógyított és még sorolhatnánk. Ma azonban egyáltalán nem biztos, hogy sikerül abban a szakmában elhelyezkednünk, amit tanultunk, vagy amiről gyermekként álmodoztunk. Mi alapján tudunk akkor dönteni? Mit válasszunk? Az alábbiakban igyekeztünk néhány pontban összefoglalni, hogy szerintünk mi segíthet a döntés meghozatalában.

1. Gyűjtsük be az információkat

Az első, és talán legfontosabb dolog, hogy felmérjük lehetőségeinket, és ez úgy igaz a pályaválasztás előtt állókra, mint azokra, akik pályamódosításon törik a fejüket. Érdemes folyamatosan nyomon követni az álláspiacot, figyelni a lehetőségeket, a hirdetéseket, informálódni a várható beruházásokról, fejlesztésekről, tájékozódni ismerőseinktől. Ez mindenképp segítségünkre lehet abban, hogy olyan szakma mellett döntsünk, amelyben végzés után el is tudunk helyezkedni. Miután kiválasztottuk, mit is szeretnénk tanulni, fontos, hogy górcső alá vegyük a képzőintézményeket is. Hol, milyen lehetőségek vannak? Milyen a képzés színvonala? Mennyire elméleti, vagy gyakorlat orientált a képzés? Van-e lehetőség ösztöndíjakra?

2. Tükröm, tükröm…

Ne csak a lehetőségeket vizsgáljuk meg, hanem saját magunkat is. Érdemes feltérképeznünk, vágyainkat, erősségeinket, és gyengeségeinket minél alaposabban – mintha valamiféle SWOT analízist készítenénk magunkról. Ne hagyjuk ki az alapkérdéseket: hol szeretnék dolgozni? Hajlandó vagyok költözni, utazni, műszakos munkát vállalni? Ezt követően pedig jöhetnek a részletek: élharcos vagyok, vagy inkább háttér ember? Csoportos, vagy önálló munkavégzésben vagyok jó? Mit jelent számomra a siker? Hogyan szeretném látni magam néhány év múlva? Gyakorlati, vagy inkább elméleti ember vagyok? Szeretem az újdonságokat, vagy szívesebben megyek a jól bevált úton? Az ilyen, és ehhez hasonló kérdések megválaszolásában nagy segítséget jelenthet számunkra, ha figyeljük magunkat különböző élethelyzetekben. Próbáljunk felidézni olyan eseteket, amikor csapatban kellett dolgoznunk, problémát kellett megoldanunk, vagy gyors döntést kellett hoznunk. Hogyan kezeltük a szituációt? Jól éreztük magunkat benne? Kihívásként éltük meg?
Szintén segítségünkre lehet, ha megkérdezzük családtagjainkat, ismerőseinket. Ők milyennek látnak minket? Miben érzik az erősségeinket?

A különböző tesztek szintén nagy segítségünkre lehetnek erősségeink feltérképezésében.  Álláskereső portálokon, különböző internetes oldalakon, szaklapokban könnyen ráakadhatunk olyan tesztekre, kérdőívekre, amelyek által könnyebb lehet a fent említett kérdések megválaszolása. Mindezek mellett szakember segítségét is hasznos lehet igénybe vennünk. Tanácsadó cégként fontosnak érezzük, hogy elérhetőek legyünk pályázóink számára, nem csak egy interjúra való felkészülésben, hanem távlati terveik, karrier céljaik felkutatásában egyaránt.

3. Összehangolás

Miután képünk van arról, hogy mivel is szeretnénk foglalkozni, és feltérképeztük lehetőségeinket, fontos, hogy megtaláljuk a „metszetet”. Azaz olyan szakma mellett döntsünk, ami megfelel a következő 3 kitételnek: képes vagyok rá, illeszkedik vágyaimhoz, szerepel a lehetőségeim között.

4. Ami mindig beválik: tapasztalatszerzés és nyelvtanulás

Az elméleti tudás sajnos sokszor nem elég, hogy végzés után sikeresen pályázzunk egy pozícióra. A tanulás évei alatt fontos, hogy minél több tapasztalatot is szerezzünk. Az iskola által elvárt szakmai gyakorlat azonban nem mindig kínál elegendő tapasztalatot a számunkra. Keresnünk kell tehát a lehetőségeket. Mik is lehetnek ezek: diák vagy nyári munkák, szakmai és külföldi ösztöndíjak, iskola által szervezett tehetséggondozó programok, gyakornoki programok, önállóan keresett gyakorlati helyek. Sokszor a cégeknek nincs lehetősége, hogy fizetésben részesítsék gyakornokaikat, azonban érdemes lehet meghoznunk ezt az áldozatot a későbbi siker érdekében. Az „ingyen munka” idővel kifizetődik.
A tapasztalatok gyűjtése mellett fontos, hogy a nyelvtanulást is felvegyük napi teendőink közé. A nyelvtanulás – valljuk be – elég fárasztó dolog, de sokat segíthet, ha szabadidőnkbe is „becsempésszük” a tanulást: idegen nyelvű filmek, sorozatok nézésével, vagy idegen nyelvű könyv olvasásával.

5. Mit adhat egy iskola?

Fontos, hogy érezzük, nem csak tanulni járunk egy közép-, vagy főiskolára, illetve egyetemre. Ugyanilyen fontosak azok az élmények, amelyeket nyújtanak nekünk ezek az évek. Noha sok felesleges dolgot kell a fejünkbe préselni, ezek által tapasztaljuk meg az erőnket is. Fejlődik az önbizalmunk, a kommunikációnk, a fellépésünk. Megtanuljuk hogyan mászhatunk ki nehéz szituációkból, megtanulunk alkalmazkodni, vagy éppen kiállni magunkért.

6. Tűzoltó leszel s katona! Vadakat terelő juhász!…

És végül: ne feledjük el álmainkat. Milyen karriert képzeltünk el magunknak? Merjünk váltani, ha úgy érezzük, ez vezet a boldogsághoz. Munkahelyünkön töltjük életünk egy harmadát. Nagyon fontos tehát, hogy ne szenvedésnek tekintsük a napi 8-10 órát, hanem a nap azon részének, amikor megvalósíthatjuk magunkat, izgalmas kihívásokkal találkozunk, fejlődhetünk, vagy éppen átadhatjuk megszerzett tudásunkat. Találjuk meg, nekünk mi a fontos.

Sándor-Zborai Márta