Az álláskeresés folyamatában az egyik legfontosabb dolog a megfelelő pályázati anyag összeállítása. Általában a pályázati anyag alatt az önéletrajzot és a motivációs levelet kell érteni. A közszféra kihirdetett munkakörei esetén lehetnek plusz igények, de ezeket a pályázati kiírásban mindig szerepeltetik. Éppen ezért nagyon fontos, hogy figyelmesen nézzük meg a hirdetéseket, amire benyújtjuk a jelentkezésünket. Most nézzük meg, milyen jellemzői vannak a jó önéletrajznak és motivációs levélnek.

Az önéletrajz

Az álláskeresés fontos lépése az eddig megszerzett szakmai ismeretek, képességek, tapasztalatok, végzettségek számba vétele. Ezek összegyűjtése az önéletrajz elkészítéséhez is elengedhetetlenül fontos.

– Végzettségeim (Iskolák, tanfolyamok, szakkörök)
– Megszerzett képesítéseim (Bizonyítványok, oklevelek)
– Munka tapasztalataim (Otthoni-, szünidei-, eseti munkák)
– Foglalkozási érdeklődésem (Saját elképzelések)
– Képességeim
– Munkaértékeim
– Szabadidős, sport, és hobbi tevékenységeim

Mindenképp fontos a fenti területek áttekintése, papírra vetése, mert ez az álláskeresés során is segítségünkre van az irányvonalak megtalálásában, másrészt pedig nagyon jó sorvezető ahhoz, hogy mindig az adott munkakörre tudjuk szabni az önéletrajzunkat. Hiszen a jó önéletrajz egyik fontos ismérve, hogy mindig a megpályázott munkakörre szól. Nem szabad minden hirdetésre ugyanazt az egy önéletrajzunkat elküldeni, hiszen minden cég más, s még ha pl. könyvelői állásokat is pályázunk meg, akkor is a feladatok eltérőek lehetnek.

Az önéletrajz formája

  1. Ne legyen több két oldalnál.
  2. Legyen tagolt és jól olvasható.
  3. Egy-egy egység címét vastag betűvel szedjük.
  4. Arial vagy Times New Roman betűtípust, és 12-es vagy 13-as betűméretet használjunk.
  5. Nem javasolt a túl “csicsás” külső.
  6. Ellenőrizzük a helyesírást!
  7. Nagy figyelmet kell fordítani az önéletrajz megjelenésére. Ha átláthatatlan, ha olyan különleges betűtípust használunk, ami a fogadó gépén nem található meg, akkor máris a törölt elemek között találjuk a pályázatunkat. Fontos itt is, mint a személyes megjelenésnél, az első benyomás. Ha első pillantásra megfelelő az anyagunk, akkor az illetékes személy mélyebben is szemügyre veszi.

Az önéletrajz tartalma

  • személyes adatok (név, cím, telefon, e-mail),
  • tanulmányok,
  • végzettség,
  • munkatapasztalat,
  • egyéb ismeretek (nyelvtudás, informatikai ismeretek, jogosítvány),
  • személyiségjegyek,
  • hobbi,
  • dátum,
  • aláírás (elektronikus formában nem kell aláírás).

A fenti kategóriákon belül ügyelni kell arra, hogy időrendben haladjunk, és nagyon pontosan vezessük fel az iskolákat, munkahelyeket. A dátumokra különösen figyeljünk, ne legyenek ellentmondások, pontatlanságok, mert az rossz benyomást kelt, az interjún kellemetlen helyzetbe kerülhetünk, ha rossz dátum miatt kell magyarázkodnunk.
A munkaköröket mindig fejtsük ki, de természetesen nem kisregény formájában. Azt kell szem előtt tartani, hogy mit várnak el a hirdetésben. Éppen ezért jó taktika, ha azokat a feladatokat vesszük előre, amiket egyébként is ellátunk, s jó lépés, ha visszaköszönnek az önéletrajzban a hirdetés kulcsszavai. Ezeket félkövér betűtípussal ki is emelhetjük.
A nyelvtudásnál a valódi tudásunkat írjuk be. Ha van egy középfokú nyelvvizsgánk, de nem használtuk már a nyelvet 10 éve, akkor ezt mindenképp fel kell tüntetni, mert telefonos és személyes interjúk során szokták tesztelni a nyelvtudást, és kellemetlen, ha csak nyögdécselünk, miközben az önéletrajz alapján egy magasabb szintet várnak tőlünk.
A személyiségjegyeknél, kompetenciáknál azokat a pozitív tulajdonságainkat, erősségeinket emeljük ki, amivel meggyőzhetjük a céget, hogy minket érdemes választani. Ne csak sablonos felsorolást végezzünk, hanem gondoljuk végig, hogy az adott tulajdonságunk hogyan jelenik meg a mindennapi munka során. Pl. ha jó a kommunikációs képességünk, akkor írhatjuk, hogy rövid idő alatt képes vagyok megtalálni a közös hangot a kollégákkal, az ügyfelekkel.
A hobbinál sem szabad csak általánosságokat beírni, mint pl. szeretek olvasni. Itt írjunk konkrétabbat, pl. szeretem a történelmi tárgyú könyveket. S ha megkérdezik az interjún, hogy mit olvastunk utoljára, akkor legyünk felkészültek erre is.

A motivációs levél

A motivációs levél nem arra szolgál, hogy az önéletrajzunkat ismételjük meg benne. A célja az, hogy kiegészítsük a száraz tényeket és adatokat olyan elemekkel, amik bemutatják személyiségünket, értékeinket, motivációnkat a munka iránt.

A motivációs levél formája

  • Címzett neve, beosztása a levél bal felső sarkában.
  • Alatta a feladó azonosító adatai (név, cím, telefon, e-mail).
  • A levél tetején középen a megszólítás. (Ha nem tudjuk pontosan a címzett nevét, akkor elegendő a Tisztelt Hölgyem/Uram megnevezés.)
  • A levél első mondataiban hivatkozni kell arra, hogy mely hirdetésre (internet, újság megnevezése, stb.), milyen pozícióra jelentkezünk.
  •  Ezt követően kell kifejteni, hogy mi motivált az adott céghez, adott munkakörbe való jelentkezésre. Itt utalni lehet az iskolai végzettségre, szakmai tapasztalatra, eddigi munkakörökre, feladatokra.
  • Érdemes kiemelni, hogy mi az, amivel a jövőben hozzájárul majd a cég sikereihez.
  • Udvarias utalás a kapcsolatfelvételre.
  • Dátum.
  • Aláírás.
  • Mellékletek jegyzéke.
  • A motivációs levél legyen egyedi, igazodva a meghirdetett elvárásokhoz.

Nagyon fontos kiemelni, hogy a motivációs levél nem az önéletrajz megismétlése. Ez a forma ad lehetőséget arra, hogy kiemeljük, megfogalmazzuk azon értékeinket, amiket be tudunk vinni a vállalat életébe a munkásságunkkal.
Ha nem rendelkezünk minden elvárt tudással, elvárással a munkakör betöltéséhez, itt van lehetőségünk arra, hogy megfogalmazzuk, miért is adjuk be a jelentkezésünket, mivel tudjuk úgymond kompenzálni az átmeneti hiányosságunkat.
Arra nagyon figyeljünk, hogy ha az önéletrajzot mindig munkakörre és cégre szabjuk, akkor a motivációs levelet még inkább.

Szilágyi-Bécsi Tímea